לא תמיד נדע או נבין מה טוב בעיכוב שלפנינו, בצער שאנו חווים, בחוזק היד שמלאכי הרחמים לוחצים עלינו| אבל תמיד נאמין ברחמים
מקור תמונה: https://unsplash.com/photos/0lHeyFUTGWc
0
(0)

ויחר אף אלוקים כי הולך הוא ויתיצב מלאך השם בדרך לשטן לו (כב כב)
תחילת הפסוק ויחר אף אלוקים
כאשר המילה אלוקים מסמלת את מידת הדין
בהמשך ויתיצב מלאך השם – השם זאת מידת רחמים

כי זה בערך התהליך שקורה לנו בעולם
בנ"א עובר עברה  / מצריך שיפור מעשים / דורש תיקון המידות
הקב"ה רואה מלמעלה וכועס.
לא זה מה שמצופה מבן אנוש שמכיר את השם.
אבל אז הקב"ה שרוצה בטובתנו חס ומרחם אלינו ומציב מולנו מלאך של רחמים
שולח לנו מסר שיעמיד אותנו על טעויותינו
שיתווה לנו דרך להמשיך בדרך הישרה

לא קולטים

אולם לפעמים כמו בלעם אנחנו ממשיכים
לא קולטים את המסר
והקדוש ברוך הוא ברחמים לא מתייאש
פותח את פי האתון
שולח מסר חזק יותר
עוצמתי יותר
מובן יותר
וגם אם אטמנו אוזנינו לשמוע
עדין ברחמיו הוא מדחיק אותנו במעבר צר שנצרח אליו איייי אבא כואב
ונחזור
ונשמע
ונבין

ולא נהיה כמו בלעם ובלק שבסוף הפרשה כתוב עליהם
"ויקם בלעם וישב למקומו וגם בלק הלך לדרכו"
ושואלים מפני מה ראתה התורה לחתום בתיאור הליכתם של בלק ובלעם למקומם?
אלא אומר על כך רבי ראובן קרלינשטיין שבלעם ובלק זכו להשגחה פרטית מיוחדת
למסר מיוחד שירד אליהם משמים
למלאך של רחמים שילוה אותם
לניסים שהיו עדים להם ומיועדים לעזור להם להשתנות
ועם כל זאת
בסכלותם הם לא השכילו להבין את המסר
אלא נותרו כשהיו באותו מצב

בדיוק כמו במגילת אסתר שמספרת לנו בסופה וישם המלך אחשורוש מס על הארץ ואיי הים
ללמד אותנו עד כמה אנשים יכולים להיות
עם ראש כרובית קטן כל כך
שלא מבין
לא מושפע
ולא משתנה מהמאורעות
היה נס
היה גילוי השם
היה מלאך של רחמים לצידי
ונגמר
עכשיו חזרנו להיות אותו הדבר
כמה עצוב

כאב שמגיע מרחמים

רשי מבאר על הפסוק הזה
לשטן לו – מלאך של רחומים היה והיה רוצה למנעו מלחטוא שלא יחטא ויאבד (רש"י)
מלאך הרחמים ששלח הקדוש ברוך הוא לבלעם, מחץ את רגלו של בלעם והפך אותו לנכה.
למראית עין נראה כי זוהי מידת דין
עיכובים, רגל מחוצה, נכות לצמיתות
אבל באמת
מלאך של רחמים היה

ואכן לא פעם מנסים אנו
להגיע להישגים
לראות רגעים של נחת
לתפוס קמצוץ של אושר
וגם טיפלה עושר
ושוב ושוב נכשלים
מתעכבים
לא באמת מצליחים
לא באמת רואים ומגיעים

אולם באמת
באמת באמת
"מלאך של רחמים היה"
כל רגעים הנ"ל מקורם במידת הרחמים.

באשת לוט מסופר כאשר באו המלאכים להצילו נאמר בבראשית יט טז:
וַֽיִּתְמַהְמָ֓הּ ׀ וַיַּֽחֲזִ֨יקוּ הָֽאֲנָשִׁ֜ים בְּיָד֣וֹ וּבְיַד־אִשְׁתּ֗וֹ וּבְיַד֙ שְׁתֵּ֣י בְנֹתָ֔יו בְּחֶמְלַ֥ת יְהוָ֖ה עָלָ֑יו וַיֹּֽצִאֻ֥הוּ וַיַּנִּחֻ֖הוּ מִח֥וּץ לָעִֽיר׃
לוט מנסה להתמהמה כדי להוציא כמה שיותר כסף מהעיר
ומלאכי הרחמים שבאו להצילו רואים שאין ברירה ותופסים בידו וביד בני ביתו כדי לןהוציאם ולהצילם
לכאורה מלאך שלוקח בכח זאת מידת דין, אך הפסוק ממשיך מיד "בחמלת השם עליו " למדנו שכל זה נבע ממידת רחמים

כל כך הרבה תקלות בחיינו הם בחמלת השם עלינו
כל כך הרבה תקלות אנחנו יכולים לראות אחרי תקופה שראשיתם היה מצער
אולם אחריתם ישגה מאד
אבל הרבה פעמים גם לא רואים ולא יודעים עד כמה הכל נעשה בחמלת השם עלינו
הרי אפילו כל ההתנהלות של פרשת בלק , שבה בלק שולח מסר לבלעם ובלעם שמקלל ונמצא מברך – עם ישראל לא ידעו מכך!!!  זה נעשה מאחורי הקלעים.
הפרשה היא זאת שמגלה לנו זאת אבל בשעת מעשה עם ישראל כל לא ידעו את שעומד ומתחולל מאחוריהםועם כל זאת בחמלת השם עלינו הקב"ה הצילנו מידם
שבכל דור ודור עומדים עלינו  לכלותינו. – האם אנו מודעים לך?

רק הגויים יודעים את האמת

לא סתם אומרים אומרים שבזמן שמשיח יבוא "אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה אז יאמרו בגויים הגדיל השם לעשות עם אלה
קודם הגויים אומרים הגדיל השם לעשות עם אלה ורק אח"כ אנחנו ממשיכים הגדיל השם לעשות עימנו
כי הגויים יודעים עוד לפנינו מה הם היו אמורים לעשות לנו וממה ניצלנו

יש עוד פירוש שאומר שהגויים שואלים
למה הגדיל השם לעשות עם אלה? למה זכיתם לכל הדבר הטוב והנפלא הזה?
והיהודים עונים הגדיל השם לעשות עימנו – כי היינו שמחים
כי גם בזמן הקושי והצרות שמחנו והאמנו שמלאך של רחמים הוא העומד לימינו
והבנו שהכל מיידו הרחומה והפתוחה.

לא תמיד נדע או נבין מה טוב בעיכוב שלפנינו,
בצער שאנו חווים,
בחוזק היד שמלאכי הרחמים לוחצים עלינו|
אבל תמיד נאמין נאמין
ברחמים

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *