האישה אשר נתת עימדי / אקטואליה לשבת בראשית

מה היה חטא אדם הראשון? במה הוא נטרד מגן עדן? ומה היה המזמור הראשון שחיבר אחר כך? על כך ועל כל אלו במאמר שלפניכם
תודה להשם לפרשת בראשית
5
(2)

בפרשת בראשית אנחנו לומדים על אדם הראשון ועל חטאו בגן עדן
ננסה להבין מה קרה שם בגן עדן ומה היה שורש החטא של אדם הראשון

הקב"ה פונה אל אדם הראשון ושואל אותו אם אכל מעץ הדעת. והוא עונה לו "ויאמר האדם האשה אשר נתתה עמדי הוא נתנה לי מן העץ ואכל" כותב רשי על המילים אשר נתת עימדי – כאן כפר בטובה
כלומר במילים אלו שאמר אשר נתת עימדי היתה כאן כפיות טובה

אילו היה אדם הראשון אומר להקב"ה האישה נתנה לי לאכול מהעץ לא היתה עם זה בעיה. אבל ברגע שאמר אשר נתת עימדי כלומר המתנה שנתת לי לא כל כך מושלמת. האישה שהבאת לי לא כ"כ טובה כי היא החטיאה אותי היה כאן נימה מתריסה עם שמץ של כפיות טובה של כפירה בטוב בכך שהקב"ה דאג לו לבת זוג, לאישה אשר תגאל אותו מהבדידות ותהווה עבורו עזר כנגדו.

ועל זה נענש אדם הראשון.

אבל בואו נראה דבר מדהים. אדם הראשון מבין שחטא מבין שקלקל מבין שכפר בטובה. ומייד הדבר הראשון שהוא עושה כדי לתקן הינו חיבור המזמור "מזמור שיר ליום השבת – טוב להודות להשם"

בעל הליקוטי הלכות (כלאי בהמה ד י"א) הביא את דברי הזוהר הקדוש (חלק ב קל"ח א) שמזמור שיר ליום השבת  אמר אדם הראשון בשעה שנטרד מגן עדן והגיעה שבת והגנה עליו

ועל כן אמר מיד מזמור שיר ליום השבת  "טוב להודות להשם " לתקן את הכפוי טובה שהיה לו .

להודיע לדורות הבאים שזה עיקר הדרך להתקרב להקדוש ברוך הוא (גם כשנופלים) על ידי אמירת תודה והודאה השם על ידי שמתעקש האדם שהקדוש ברוך הוא למרות הכל אוהב אותו ומיטיב עימו ,חוזר האדם למקור מחצבתו כלפני החטא והכל יכופר לו .

ויש כאן 2 הבנות
1) ההבנה שהודאה להשם היא עיקר הדרך להתקרב להקדוש ברוך הוא (שהרי לא אמר טוב להאמין בהשם טוב לירא ממנו או כל דבר אחר)
2) ההבנה שלמרות שחטא ופגם לא רק עם עצמו אלא את כל העולם והדורות אחריו – עדין יש לו על מה להודות. עדין יש דברים שנותרו עימו ומחייבים הודאה

יתרה מזו, אדם הראשון הבין שהחטא פוגם במעטפת החיצונית של הבן אדם
אבל ההודאה היא פנימית בנקודה הכי אמיתית והכי פנימית שקרוב ומקרבת כל כך אל הקדוש ברוך הוא

כמו שאמר הרבי הריצ מלובביץ "כשבן אדם אומר מודה אני על הבוקר עוד לפני נטילת ידיים והסרת הטומאה מעליו הוא "מודה אני" כי "כל הטומאות שבעולם אינן מטמאות את המודה אני של היהודי. הוא יכול להיות חסר בזה ובזה אבל המודה אני שלו נשאר שלם"

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *