חוק מס 1 בבריאה

: כי הא-ל יתברך שמו הוא תכלית הטוב ודאי. ואמנם, מחוק הטוב הוא להיטיב, וזה הוא מה שרצה הוא יתברך שמו – לברוא נבראים כדי שיוכל להיטיב להם, כי אם אין מקבל הטוב – אין הטבה" (דעת תבונות לרמח"ל עמוד ד' )
יסודות לבנין

לעולם שלנו יש חוקים. חוקים שעל פיהם הוא נוהג ומתנהל

יש חוקים לחי לצומח ולדומם, ויש כמובן גם חוקים לאדם
החוקים האלו עוזרים לנו להתנהל ולהכיר את העולם

לדוגמא?
אם זורעים גרעין של תפוח צומח תפוח
לעולם לא יצמח לך מגרעין של תפוח עץ תפוזים
ואם תשקה את התפוח במים הוא יצמח
מעולם לא שמענו על עץ תפוחים שזלל שמן
הנר דולק משעוה ומשמן ולא דולק מחומץ
אלו הם חוקים שההקדוש ברוך הוא טבע בבריאה

אבל יש עוד חוקים שלא תמיד אנחנו מכירים וגם אם כן, לפעמי אנחנו שוכחים…או מתעלמים
אז הנה לנו הזדמנות להכיר אותו כעת את חוק מספר אחד בבריאה והוא מה שכותב לנו הרמח"ל בספרו דעת תבונות:

כי הא-ל יתברך שמו הוא תכלית הטוב ודאי. ואמנם, מחוק הטוב הוא להיטיב,
וזה הוא מה שרצה הוא יתברך שמו – לברוא נבראים כדי שיוכל להיטיב להם,
כי אם אין מקבל הטוב – אין הטבה"
(דעת תבונות לרמח"ל עמוד ד' )

הקדוש ברוך הוא הוא תכלית הטוב ומחוק הטוב להיטיב

כלומר הקדוש ברוך הוא בורא שמים וארץ בורא העולמות הטבעים והסודות הנגלות והנסתרות – בורא הכל!!!
טבע בבריאה הזאת בין שלל החוקים את החוק האלמותי הזה שבגללו בכלל הכל קיים והוא :

מאחר והקדוש ברוך הוא תכלית הטוב הרי מחוק הטוב להיטיב . הרצון של הקדוש ברוך הוא – להיטיב עם ברואיו לעשות לנו רק טוב לתת לנו את תכלית הטוב ולראות שטוב לנו להיטיב איתנו שלא יחסר לנו כל טוב והשאלה שעולה כאן היא ענקית אם הקדוש ברוך הוא תכלית הטוב ואם זה החוק מספר אחד שרוצה לראות רק בטוב שלנו איך. איך יש סבל בעולם? איך יש דברים קשים כל כך ולא ברי השגה איך נראה לפעמים שהכל כל כך לא טוב???

אז הנה משל יפה שראיתי:

בנין גבוהה שרוצים לבנות, איך נראית התחלת הבניה שלו?
חפירה של יסודות!
אבל למה? רוצים לבנות לגובה! למה חופרים כאן לעומק? למה נראה שהכל כל כך הפוך?

אלא ככל שהבנין שרוצים לבנות אותו גבוה יותר היסודות אמורים להיות עמוקים יותר
החפירה כואבת יותר קשה יותר וחורצת תלמים עמוקים יותר בקרקע.
גם בבריאה ובהנהגת השם יש חוק דומה
כל שפע שאמור להגיע אל הבן אדם מחייב כלי קיבול. אדם שחסר את הכלי המתאים לא יהיה מסוגל להכיל את השפע הרצוי. גם בגשמיות וגם ברוחניות.

שפע חייב כלי!

הכלי של האדם מקביל ליסוד הבנין. אם הבנין צריך יסוד כדי לעמוד עליו, האדם חייב כלי כדי להכיל את השפע המבוקש. ככל שהשפע והרצון לקבל גדולים יותר בכמות ובאיכות, כך כלי הקיבול של האדם חייב להיות בהתאם

"כשהקדוש ברוך הוא רוצה להיטיב לאדם ורוצה רק שיתפלל האדם על הדבר, אז מזמין לפניו צער או פחד מעין דבר זה" (צדקת הצדיק, אות קע)

השם הוא טוב תמיד, וגם הקשיים שהוא מפנה אלינו יש להם מטרה ברורה, והיא על מנת שנכשיר עצמנו לעלות מעלה, ונהיה ראויים לקבלת הטובה שבה אנו חפצים. ככל שהיעד הוא גבוה יותר, הקושי יהיה בהתאם

אתם רוצים לראות נס בחיים שלכם? תמנפו את הנסיונות שאתם מקבלים. הם נועדו לרומם אתכם. נס הוא נסיון ונסיון הוא נס תתמיד האדם צריך להאמין שה' הוא תכלית הטוב ורצונו היחיד הוא להיטיב

"נתת ליראך נס להתנוסס מפני קושט סלה-
נתת ליראך נס – נסיונות של צרות הרבה
מפני קושט – לקשט מידותיך בעולם
כשתתן להם הטובה לא יהרהרו אומות אחריך אלא יקשטו דינך ויאמרו יפה היטיב להם כי עמדו לו בכמה נסיונות"
( רשי על תהילים ס ו)

איך נראה העולם כשהוא מכוסה בעננים? השמים מתקדרים, העולם מוחשך, האור מתכסה ואינו נגלה לעין? תגידו זה מבהיל? השמש נעלמת וחושך מכסה את העולם, איך זה גורם לנו להרגיש? למרות שזה נראה מאיים, אנו יודעים שזה רק שלב

"המכסה שמים בעבים, המכין לארץ מטר, המצמיח הרים חציר" (תהילים קמז ח)

כולנו מבינים שהמכסה שמים בעבים זה כדי להכין לארץ מטר ולהצמיח הרים חציר
כך בדיוק מגיעות הישועות שלנו, לפני שנוכל לקבל חיים שפע ברכה, עולמנו מחשיך לזמן מה, ה' מאתגר אותנו שולח לנו קושי ונסיון

האתגר לא צריך להעציב אותנו הוא מגיע לטובתנו, לולא הקושי לא היינו מתעוררים, לא היינו מונעים לפעולה.
נתפלל לו. נודה לו. ונברך לו על כל חסדיו
נאמין שהחפירה לעומק היא שתיצב את הבנין המפואר שיקום על חורבות ליבנו השבור
ובעזרת השם עוד נקום וניבנה מתוך הקושי

מבשר טוב יבשר שלום ויצמיח ישועה

(נלקט ונאסף מתוך הספק "הריני מאמין" של ה"ה מאיר גור)

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

עדין לא דרגו את המאמר הזה

נשמח לקרוא את תגובתך:

תגובה אחת בנושא “חוק מס 1 בבריאה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *