שר בגוב הכלבים / לפרשת תולדות

ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק. מדוע הכפילות הזאת?
פרשת לך לך - תודה להשם
5
(2)

ואלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק.
שואלים המפרשים, מדוע יש כפילות במילים הלו התורה יכלה לקצר את 2 הפסוקים לפסוק אחד.
אם כתוב ואלה תולדות יצחק בן אברהם אז ברור שאברהם הוליד אותו שכן הוא בנו.

ובכדי להסביר זאת נקדים במשל-
משל לשר שהיה מקורב מאוד למלכות ועזר הרבה למלך
יום אחד עשה טעות גדולה למלך והמלך ברוב כעסו ציוה לזרוק אותו לגוב הכלבים
שאם נופלים לשם לא עובר דקה והם משסעים את האדם לגזרי גזרים
ביקש השר מהמלך שיתן לו עשרה ימים כדי להיפרד מבני ביתו והמלך הסכים לזה.
בזמן שהשר הלך להיפרד הוא הלך גם לגוב הכלבים והתידד איתם
הוא הביא להם ארבעה פעמים ביום בשר וניקה ושפשף את הכלוב
והנה כעבור עשרה ימים כאשר השליכו עבדי המלך בהוראת המלך את השר לכלבים
הם נדהמו לראות את הכלבים כשהם מלקקים אותו ושמחים לקראתו
והמלך לא הבין מה קורה כאן ? וציוה להוציא את השר שיסביר כיצד הכלבים לא נגעו בו לרעה
ענה לו השר אני כבר משקיע עשרה ימים להאכילם ולהשקותם
וכלב הוא כולו לב ומכיר טובה על עשרה ימים
ואם כן, אדוני המלך, פנה השר אל המלך-
אם כלב שרק עשרה ימים התנהגתי איתו בטוב ועזרתי לו יש לו לב להגן עלי
מדוע זה אין למלך לב להגן עלי שכל כך הרבה חסדים וטובות עשיתי עם המלך
האם בגלל טעות אחת מגיע לי עונש כה גדול?
והמלך הפנים והודה שהצדק עם השר והורה להחזירו לארמון.

אומרת הגמרא "אמר הקב"ה: אתם בכיתם בכיה של חינם, אני אקבע לכם בכיה לדורות" (תענית כ"ט) 
על בכיה אחת של חינם אמר הקב"ה שלא יבכו בחינם ונעל כן נתן להם סיבה אמיתית לבכות
ואנו יודעים כי מידה טובה מרובה על מידת פורענות פי 4, אזי ברור שלטוב, אם אדם יודה על "בחינם" גם הקב"ה יתן לו שלא יהיה בחינם – במידה טובה כפולה ומכופלת – כלומר יתן לו סיבה אמיתית להודות. 

ומכאן נבין את מה ששאלנו בתחילת המאמר מדוע זה הפירוט בפסוק "ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק" שכן אברהם הודה להקב"ה על חסדיו המרובים  עוד בזמן שהיה עקר ללא ילדים  (וזה היה כביכול הודאה בחינם) ועי"ז  זכה והקב"ה נתן לו את יצחק .
"הוליד"  (55)  בגימטריא "מודה" (55)   וזהו "ואלה תולדות יצחק בן אברהם", איך הוא נולד ? אברהם "הוליד" בזה שהוא הודה בזמן שעדיין לא היה לו ילדים בבחינת הודיה בחינם  הוא הוליד את יצחק שהקב"ה הביא לו סיבה אמיתית להודות .  

וזה מה שאומרים המפרשים על דרך הדרוש
ואלה תולדות יצחק וגו'. המילה יצחק היא בחינה של צחוק ושל שמחה
ואל"ה ראשי תיבות: וכל אלו המייחלים לחסדו
צריכים לשמוח ולייחל לחסד ד', כי מי שמייחל ושמח, בוודאי יש לו אמונה בהקב"ה, וזהו זוהי "תולדות יצחק"
האמונה בחסד היא תולדה של שמחה וצחוק. היא המביאה לנו אושר ומרגוע לנשמה.

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *