להאמין שאפשר

חטא העגל - מצב כל כך נמוך איך אפשר להתקדם משם הלאה? איך אפשר לישא ראש ולקום אל העתיד?
מקור תמונה: Photo by Neil Thomas on Unsplash
5
(1)

פרשת כי תישא מתחילה עם מחצית השקל
כאשר במרכזה יש את סיפור חטא העגל
שבירת הלוחות ופסילת הלוחות השניים
ועלית משה ל40 יום נוספים
ובעצם מרכז הפרשה ועיקרה זהו חטא העגל
ומדובר כאן על משבר בסדר גודל
משבר רציני מאד ביחסים שבין הקב"ה לעם ישראל
משבר בלתי נתפס בעוצמתו בעומקו ובעצם מהותו
שהרי מדובר כאן על עם שראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי
עם שראו ניסים עצומים
שידעו את השם בכל מהלך חייהם
שכן הוא  הוציאם ממצרים,
קרע להם את הים,
האכילם את המן,
קרבם לפני הר סיני
ו-נתן להם את התורה.
ופתאום בפרשת כי תשא
הם מסוגלים להצביע על העגל ולאמר לפניו:
"אלה אלהויך ישראל אשר אעלך מארץ מצרים".?!!!
זה הרי בלתי נתפס!

אפשרי ואפשר

מעבר לזה שיש כאן תמיהה עצומה
על עם שעמד עד לא מזמן למרגלות הר סיני
ונפתחו להם שבעה רקיעים
השאלה היותר גדולה היא
איך אפשר להמשיך מכזה משבר הלאה
איך אפשר להמשיך לתת אמון ולחבר את הקשרים הפרומים כל כך
איך אפשר
והתשובה היא
אפשר
הקדוש ברוך הוא מלמד אותנו את הסוד הכל כך גדול
כל כך קרוב
וכל כך מנחם
וזה מה שאנחנו צריכות לקחת כצידה לדרך
רשי אומר על דברי הקדוש ברוך הוא למשה
 "ועתה הניחה לי ואכלה אותם כרגע"
שמיד במקום הפסוק ממשיך "ויחל משה את פני ה'"
כלומר מיד משה מתחיל להתפלל עליהם
ורש"י אומר
הַנִּיחָה לִּי:
עֲדַיִן לֹא שָׁמַעְנוּ שֶׁהִתְפַּלֵּל מֹשֶׁה עֲלֵיהֶם,
 וְהוּא אוֹמֵר הַנִּיחָה לִּי?
אֶלָּא כָּאן פָּתַח לוֹ פֶּתַח וְהוֹדִיעוֹ
שֶׁהַדָּבָר תָּלוּי בּוֹ –
שֶׁאִם יִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם לֹא יְכַלֵּם
(ברכות ל"ב):

לפתוח אולמות של שפע

כלומר הקדוש ברוך נותן לנו כאן כלי עצום
פתח ענק לנחמה גדולה
תתפללו
והתפילה הזו של משה
היא שהשיבה את האפשרות להמשך הקשר עם עם ישראל
התפילה הזאת של משה
פתחה פתח כחודו של מחט
לפתח ענק כפתחו של אולם
וזה הסוד הגדול שלנו כיהודיות
זה הסוד הגדול היהודי שמחזיק אותנו כל הדורות
תתפללו
תתפללנה
כי גם כשיש נפילה
גם כשיש רגע של חולשה
ותאמנה לי חטא העגל היה רגע של חולשה ענקית ובלתי נתפסת
ועם כל זאת הקדוש ברוך הוא מחכה לתפילה הזאת שתניח את כעסו ותפתח להם פתח

אנחנו שוים

איך פותחת הפרשה?
כי תשא את ראש כל בני ישראל
מה פירוש כי תשא
לא יותר הגיוני לרשום כי תספור
לישא הכוונה להרים ראש
מה הקשר של המילה הזאת לספירה?
אומר על כך רב מוישה פיינשטין זצל
שרק על ידי התנשאות והרמת ראש
אפשר לספור אותנו כשווים
כלומר אל תפחיתו מערככם לחשוב שאינכם חשובים מספיק
כי תשא
צריך להרים ראש כדי להיות חלק מספירה
לא ככה אומרים בסלנגיש מדוברת "אני לא סופר אותו" 🙂
חייבים להרגיש שווים
להרגיש מחוברים
להרגיש את החלק אלוקה ממעל שפועם בנו
להבין שיש לנו משמעות ושווי
ורק כך אפשר לספור, למנות ולהשתייך
כבניו של קודשא בריך הוא

צידה נשית לדרך אישית

אז נקח את זה כצידה לדרך – נשות הדור האחרון
לשאת עיניים ולהרים ראש בעוצמה ובגאון
להבין שגם אם מרגיש לנו לא שוות כלום
גם אם נדמה לנו שאין בכוחנו לעשות מאום
כי אנחנו כל כך רחוקות
כל כך נשכחות, נזנחות ונאנחות
בל נשכח
את הכח הנשי שלי ושלך
להתרומם מעפר ולהמציא את היום כל יום כל היום מחדש
לעשות את רצון השם כנדרש
ובטוח שלתפילה שלנו יש כח עצום – לפעול
להניח לו לאלוקי השמים – לגאול
הלואי ונזכה
גוט שבעס
ובקרוב בירושלים

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים