על אושר ועל תפיסה של אושר

יעקב אבינו מלמד אותנו להודות בכל מצב קראו והפנימו
יש לי כל - על אושר ועל תפיסה של אושר
מקור תמונה: יש לי כל - על אושר ועל תפיסה של אושר
5
(1)

הודיה רפואה למכה

בפרשה מספרים על יעקב אבינו שנלחם עם המלאך וניצל מהמלאך
אף על פי שעדין היה צולע על ירכו כלומר הוא לא ניצל לגמריי
מכל מקום לא התלונן אלא אדרבה שיבח למלך הכבוד שהצילו בחיים
איך רואים את זה מהכתוב?
הנה: ויזרח לו השמש כאשר עבר את פנואל
ויזרח לו השמש – שמש צדקה ומרפא שתרפא אותו ממכתו
ופנואל זה השם שיעקב קרא למקום לאחר הצלתו מהמלאך – כי ראיתי את אלוקים ותינצל נפשי
כלומר קודם הוא קרה למקום פנואל והודה להשם
ורק אח"כ זרחה לו השמש וריפאה את מכתו
זאת אומרת שהוא הודה עוד לפני שהקב"ה ריפא אותו ממכתו
עודנו צולע על ירכו
עדין כואב לו
ועם כל זאת הוא מודה להקב"ה ואומר לו תודה

יש לי כל – יש לי רב / 2 אחים ו2 גישות של "יש"

ועוד מקום בפרשה
במפגש הפיוס בין יעקב אבינו לבין עשיו,
יעקב מבקש מעשיו לקבל ממנו מנחה בדמות כמות גדולה של עזים, גמלים, פרות ואתונות. עשיו בתחילה מסרב באומרו: "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו, יֶשׁ לִי רָב; אָחִי, יְהִי לְךָ אֲשֶׁר-לָךְ". יעקב מפציר בו ואומר: "קַח-נָא אֶת-בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ, כִּי-חַנַּנִי אֱל-קים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל".
בהבדל בין הביטויים "רָב" ו"כֹל" מתמצה ההבדל בין יעקב ועשיו.

לכאורה, התבטאות יעקב "יש לי כל" תמוהה, שכן למי באמת יש את הכול?!
ובכן, מסתבר שיעקב בא ללמד אותנו כלל גדול ומשמעותי בחיים – יש לשמוח באמת ובתמים עם מה שיש לנו ולא להרגיש עצבות ותחושת מחסור גם אם בפועל אין לנו את כל מה שהיינו חפצים בו. המילה "רב" מתייחסת לכמות, ועשיו, המוכר לנו מהפרשה הקודמת כאיש חומרני וגס, מייצג את התפיסה של המרדף אחר החומר , אחר הכסף . יעקב, לעומת זאת, אומר לעשיו שגם אחרי שהוא ייקח ממנו את כל הגמלים, העזים והאתונות, עדיין יישאר לו "כל", ועדיין הוא ירגיש שיש לו "כל" . איך זה ייתכן, הרי המתנות שיעקב ייתן לעשיו יחסרו לו ? אלא העניין הוא כזה – גם אם יעקב ייתן לעשיו מתנות , כשהוא מחסר מרכושו, זה לא פוגע בתחושה הסובייקטיבית – האישית שלו שיש לו את כל מה שהוא צריך.

איזהו עשיר? השמח עכשיו!

בן זומא בפרקי אבות שואל: "איזהו העשיר?". השמח בחלקו!",
אני זוכרת בקורס של רחל בולטון היא דיברה על אושר
מתי בן אדם מאושר? מה הוא אושר? ואיך אפשר להגיע אליו?
בתפיסה שלנו פעמים אושר זה יקרה עוד מאט
אושר זה כש….
כשהבן שלי יתארס
כש… יהיה לי תינוק
כש…..יהיה לי נחת
כש…… הילדים שלי יגדלו
כש…..אבריא
כש….
אבל לא. אושר זה כאן ועכשיו!
אושר זה ההויה של הרגע
אם אתה לא מאושר עכשיו
לא תהיה מאושר גם אחר כך
כי תמיד יהיה לך משהו איזה קניטש שיפריע לך להיות מאושר

כדי להיות בשפע, כדי להיות מאושרים צריך לדעת כלל גדול: שמחה מושכת שמחה. דומה מושך דומה. אושר ושפע זה לא כסף זה לא הישגים. אושר ושפע זו תחושה ואם אני חיה כאדם שהשפע פגש ונגע בו אז זכיתי.

האישה שנתנה תודה למי שהונה אותה

לפני כמה שנים התפוצצה בארצות הברית פרשיית הונאה גדולה בה הואשם איש עסקים בשם ברנרד מיידוף הורשע בהונאת כספים בהיקף של כ-65 מיליארד דולר. אנשים רבים נפלו בפח כשהשקיעו אצלו את כספם והובטחה להם תשואה של 25%. לאחר שהורשע וכבר ישב בכלא קיבל מיידוף מכתב תודה מאחת הנשים אותה הפיל בפח ונשארה בגללו חסרת כל. במכתב כותבת לו אותה אישה, "תודה לך מיידוף, אני חייבת לך את חיי". היא ממשיכה ומספרת איך היא ובעלה, זוג פנסיונרים נחשף להבטחה של מיידוף והחליט שזו הדרך הטובה והבטוחה בשבילו לעשות עוד ועוד כסף מהכסף שכבר יש להם. הם מכרו את ביתם, הוציאו את כל חסכונותיהם והפקידו בידיו 4 מיליון דולר!!. כל רכושם. הם התכוונו לשכור בית ולחיות מהתשואה המדהימה שהובטחה להם.

ואז, התפוצצה הפרשיה הזו והם גילו שנשארו חסרי כל! כל רכושם עלי אדמות ירד לטמיון. ללא בית. ללא פנסיה. ללא מקורות הכנסה וללא יכולת, בגילם, להשתכר.
וכך, מתוך צער גדול מצאה את עצמה אותה אישה צועדת יום יום ברחובות במשך שעות ארוכות כדי לרוקן את הכעס, התסכול ומפח הנפש שהיה לה.
אבל אז, יום אחד, היא הבינה משהו מאד גדול. היא הבינה שהיא חייבת לו תודה. מה שהיא הבינה זה שאם היום, היה בידיה כל הכסף שלה, אבל היו אומרים לה שכדי לראות שוב את חיוכו של בעלה, או את ילדיה, או את פריחת העצים, השמים וציוץ הציפורים היא תצטרך לעבור ניתוח מאד מורכב ומסוכן שגם יעלה לה 4 מיליון דולר, הרי וודאי שהייתה נותנת אותם את כל כספה בלי להסס!
והנה, עכשיו, ללא צורך בניתוח מסוכן ומורכב היא יכולה לראות את כל אלה והכל בזכות מיידוף!
"לקחת ממני 4 מיליון דולר" היא כותבת לו "הוצאת אותי מאזור הביטחון שלי וגרמת לי לראות כמה אושר יש לי. כמה אני עשירה. ועל כך אני חייבת לך תודה!

הברכה שלנו בברכת המזון והברכה שלנו לקוראים 🙂

לקראת סוף ברכת המזון אנחנו אומרים: "הרחמן הוא יברך אותנו ואת כל אשר לנו כמו שהתברכו אבותינו אברהם יצחק ויעקב בכל מכל כל, כן יברך אותנו כולנו יחד בברכה שלמה". אנחנו מבקשים שנוכל לחיות בתכונה שבה התברכו אבותינו, כלומר בהרגשה שיש לנו כל.

ואם ירצה השם כשנחיה בתחושה הזאת נזכה גם להמשך
למה שיעקב אבינו אומר ואתה אמרת היטב היטיב עימך'
כשיהודי אומר "היטב" = ברוך ה' טוב לי והקב"ה היטיב עימי.
אזי אומרים בשמים: " וכי זהו הטוב?" אתה מודה כבר על זאת?
אדרבה ואדרבה, נראה לך מהו הטוב האמיתי
דהיינו נוסיף לך טובות על מה שהיה עד כה
ולכן כתוב פעמים היטב היטיב עימך.
שהקב"ה יוסיף טובות בכפל כפלים למרבה בהודעה על הטוב.

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים