אלוקים, בבקשה, שהגלגל יעצר!

על החיים ועל הצאצאים על הפרנסה ועל הילודה על כל מה שכואב וחסר ואינו תפילה תפילה תפילה ושוב תפילה כי אין עוד מלבדו!!
מקור תמונה: Photo by Photostore HK on Unsplash
0
(0)

 פרשת תולדות היא שמספרת לנו
על תקופת הנישואין של יצחק ורבקה
המציאות שרבקה עקרה ואין להם ילדים
פירוט המאמצים שהם עושים כדי להביא ילדים לעולם
הילדים התאומים שנולדים להם
וההבדלים הכל כך מהותיים ביניהם
יש המון המון נושאים יפים בפרשה ששוים זרקור
אבל היה נושא אחד שממש חזר על עצמו בכל ספרי המפרשים
והוא אדיר בהקפו
אז גם אותו אני אנסה למקד ככה בקטנה ובידיעה שאין המעט מכיל את המרובה

תפילה כמושכל ראשון?

לרבקה וליצחק אין ילדים
ומה הם עושים?
מתפללים.
נשמע לנו הגיוני בהתחשב בכך שכל האבות התפללו לילדים
אבל לא
כי אם נלך אחורה וקדימה נראה שהאבות לא התפללו כדבר ראשון
וגם התפילה שלהם לא היתה שלמה
אברהם ושרה היו עקרים
שרה כנסיון ראשון לילדים מביאה לו את הגר שפחתה לאישה
ואברהם מתפלל מה תיתן לי ואנוכי הולך ערירי
כלומר הוא מתפלל על עצמו בלבד ולא עליו ועל שרה כזוג
ובאמת זוכה ישמעאל מהגר

יעקב ולאה ורחל ג"כ מגלות שהן מתעכבות מללדת
ומביאות ליעקב את שפחותיהן
ורק אחכ מגיע השלב שהן מתפללות

אצל יצחק ורבקה אין דבר כזה
מבחינתם ההשתדלות שלהם היא נטו תפילה

גבולות ההשתדלות

אגב בכלל בכל ענין ההשתדלות רואים שיעקב השתדל בבכורה
אחז בעקב ואחכ ניסה לקנות אותה
השתדל כל כך בנישואין ועבד בשביל רחל
והשתדל בעסקים ויצר מקלות בצורות תואמות לצאן כדי שיולדו להם וולדות זהים
ועם כל זאת כל חייו היו כאב לב אחד גדול
והוא נאלץ לברוח מביתו ולעבוד שוב ושוב עבור אישתו
וגם עם רכושו היו לו מריבות מול לבן

ואילו יצחק,
ההשתדלויות שלו נראות לכאורה כל כך מינוריות
כל כך בלתי משתדלות
אבל הן עצומות בכח שלהן
לפני שהוא זוכה לזיווג
הוא יוצא לשוח בשדה
מתקן את תפילה מנחה
והופ
והיא באה לקראתו
רבקה ניתנת לו על מגש של כסף
יותר נכון על מגש של גמל

וזה למה?
כי אצל יצחק הכל מתחיל ונגמר בתפילה מבחינתו אין לו בכלל אופציה אחרת

תפילה כשטוב

בכלל, ידוע שכל אחד מהאבות תיקן תפילה אחת
ואת תפילת מנחה תיקן יצחק
כי מנחה נאמרת בצהרים
בשיא האור יום
בזמנים הכי טובים שלנו
כשיש לנו עושר רוחני וגשמי
ועם כל זאת בא ללמד אותנו ששום דבר לא מתחיל ולא נגמר בלי תפילה
בקושי בחסר אנחנו יודעים למי לפנות
אבל כשיש ב"ה ילדים בריאות נחת פרנסה?
אנחנו זוכרות להודות? זוכרות להתפלל ולבקש שהשפע הזה לא יפסיק לעולם?

יש איזו אגדה על עשיר שהגיע לכותל וראה בנא באמצע הלילה בוכה ומתפלל
והוא ביקש לעזור לו
אבל הבנא הבהיר לו
אני לא זקוק למאומה
רק באתי לבקש שהגלגל ייעצר כאן
ייעצר כאן? התפלא העשיר? מה פירוש
והוא הסביר
מטבע העולם גלגל חוזר בעולם
יום אתה למעלה יום אתה למטה
עכשיו אני ב"ה למעלה
הכל טוב לי
ב"ה זכיתי היום בלילה להוביל את בני האחרון לחופה
יש לי בריאות אושר נחת ילדים ואפילו כסף
באתי להודות לו יתברך ולבקש שהגלגל יעצר כאן
שישאיר אותי במקום הטוב הזה
וימשיך וישפיע עלי חסד ורחמים

כששאלו פעם את הרב קנייבסקי איזו השתדלות הוא עושה לפרנסה
אז הוא אמר אני מסיים את כל ספר התהילים בעשרת ימי תשובה
חד וחלק
תפילה.

השתדלות בתפילה

אז גם עכשיו כשהם עקרים
אין בכלל חולק על הצורה הזה בתפילה
והם מתפללים
ויעתר יצחק לנוכח אישתו כי עקרה היא
ויעתר לו השם ותהר רבקה אישתו (כה כא)

כתוב בראשית רבה על המילה לנוכח
מלמד שהיה יצחק שטוח בתפילה כאן
והיא כאן
ואומר  רבונו של עולם כל בנים שאתה נותן לי יהיו מן הצדקת הזאת
ואף היא אמרה כן כל בנים שעתידין ליתן לי יהיו מן הצדיק הזה

רשי מסביר
זה עומד בקרן זוית זו ומתפלל
וזו עומדת בקרן זוית זו ומתפללת

יש פה תיאור מאד עמוק על אופן התפילה של שתיהם
על סוגי התפילות וההבדלים ביניהם ואני לא אכנס לזה
כי זה ארוך ועמוק
אבל בהחלט שוה עיון במפרשים
אני רק מציינת שזויות הכונה ל2 סוגי תפילה
2 פרספקטיבות מנוגדות שאמורות להשלים זה את זה ולהגיע לתפילה השלמה
ולא כביכול שהקבה שמע רק לתפילה יצחק ולתפילתה לא
כי הרי אם היה שומע רק לתפילת יצחק בשביל מה מתוארת כאן תפילת רבקה?
אם ממילא נראה שהיא לא פעלה מה יש לתורה לספר לנו על התפילה הזאת
אלא מסתבר שזה הרבה יותר עמוק ממה שזה נקרא

ואכן יצחק שהיה צדיק בן צדיק מתפלל בהודיה
מתוך הבנה שכל מה דעביד רחמנא לטב עביד
ומתוך הבנת הצורך בתפילה כדבר שמשפיע שפע לעולם ובלעדיו לא ניתן לעשות כלום
כלומר ממקום מאד גבוה
מאד נעלה ומרומם

רבקה מתפללת מתוך הנפש הבהמית החושקת ותאוה לבן
מעומק החיסרון והאין
מתהומות היאוש והקושי
כלומר ממקום נמוך
(נמוך הכונה לא רוחנית אלא חסר עמוק ונוקב)

ואי אפשר זה בלא זה
כי כדי שתתפילה תתקבל חייב להיות מקום לחסר
חייב להיות ביטוי לחיסרון הזה
להבין שאין לנו ואנחנו רוצים
ולא "אוקיי רבונו של עולם –  החיים שלנו דבש הכל טוב, אנחנו מקבלים הכל באהבה, מי אנחנו ומה אנחנו שנבקש, אתה גדול ואין בילתך"
זה לא עובד ככה 🙂

גם בתפילה שמונה עשרה תיקנו לנו  חז"ל את ההודיה כמושכל ראשון
אבל היא שלובת זרוע עם החיסרון והכאב
עם הבקשה מתוך האין והצורך למלא אותו

החיסרון מהווה יתרון

כתוב יפה תפילת החולה על עצמו
כי רק בעל החיסרון חווה אותה מבפנים
ולכן כל תפילה על החולה שלא כוללת את החולה עצמו איננה שלמה
וזה השלמות הכי גדולה של התפילה

ולכן גם בתפילת נשמת כל חי בשחרית של שבת
יש לנו את 2 הבחינות של יצחק ורבקה יחד
בפי ישרים תתרומם
ובשפתי צדיקים תתברך
ובלשון חסידים תתקדש
ובקרב קדושים תתהלל

ראשי התיבות של ישרים צדיקים חסידים וקדושים זה יצחק (מילים של פרישות צדיקות גבהות וגדלות)
וראשי התיבות של לשונות התפילה: תתרומם, תתברך, תתקדש, ותתהלל –  יוצרים את המילה רבקה (שזה מילים של תחינה של תפילה של בקשה של חסר וכאב
וזה מגיע יחד באותו קטע בד בבד שלוב זרוע
כי התפילה השלמה בוקעת מהם יחד במשותף
והיא חייבת לכלול את הכל

אפילו השמות שלהם יחד יצחק ורבקה יוצרים גימטריה זהה ששווה בדיוק למילה תפלה כפי שהיא כתובה בתורה
כח אדיר וחזק ועוצמתי מאין כמותו שיש לנו השבוע
כח של תפילה
על החיים ועל הצאצאים
על הפרנסה ועל הילודה
על כל מה שכואב וחסר ואינו
תפילה תפילה תפילה ושוב תפילה
כי אין עוד מלבדו!!

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים