שמחה חה חה חה

מאיפה לוקחים את היכולת הזאת להתגבר על הרצון הטבעי ללכת נגד הרצון הטבעי ולעשות את הכל בשלמות
מקור תמונה: Photo by Yuyang Liu on Unsplash
0
(0)

השבוע פרשת חיי שרה
ויש לנו מוטו שעובר לאורך הפרשה
החל משרה רבקה ועד אלעזר עבד אברהם

שרה מתה.
וכמה סמלי הדבר
שלמרות ששם הפרשה הוא חיי שרה
הרי שהפרשה מדברת דוקא על מותה של שרה
כי במותה ציותה לנו את החיים

חיים מעל הטבע

כולנו יודעות את פירושו של רשי
שני חיי שרה -כולן שוין לטובה
בכולן ראתה את הטוב
ושרה שעברה כל כך הרבה נסיונות מרים וכואבים
בת 100 כבת 20 כבת 7
תמיד רואה את הטוב ומוקירה את השם
תמיד מקבלת את החיים כמות שהם
בשלווה סטואית כזאת
שלא מגיע ממקום מנותק ובלתי קולט
אלא ממקום מחובר ששולט על כוחות הנפש שלה
כמו שהרב דב יפה זצל כותב
שרה מלשון שררה ושלטון על כוחות הנפש
לפיכך היו כל שנותיה שוין לטובה

וזהו מה שמברכים בברכת השחר
אוזר ישראל בגבורה
שהקב"ה נותן לישראל כוחות מיוחדים להתגבר על טבעם

וזה לא קל
כי הכי קל לזרום עם הטבע שלנו
להגיד ככה אני ודיי
זה האופי שלי מה ניתן לעשות
להתעצבן, להתרגז, לבכות ולבכות

ויש המגדילים לעשות
אנשים שנראה שכן מתגברים ומחוזקים
אבל הבטן שלהם והשרירים המתוחים מגלים לנו דברים אחרים…

והכח הזה של שרה הוא כח שנותן כח
כי הוא לא נעשה בכח
לא משבר כוחות גוף
ולא מרסק את הנפש
הוא רק נשען ונסמך על בורא עולם
ומבין שכל המהלכים הם לטובתו
וזורם איתם
בשמחה
בהכנעה
ובקבלה

שמחת החיים

ואת היכולת של השמחה הזאת
יש לנו גם אצל רבקה
אלעזר עבד אברהם יוצא בשליחותו לחפש כלה ליצחק
הוא עושה לעצמו סימן להיותה גומלת חסדים
ואומר כך:
והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשתה
ואמרה שתה וגם גמליך אשקה
אותה הוכחת לעבדך ליצחק

אומר בעל הדברי ישראל
הנה ידוע שעיקר בקיום המצווה היא להעשותה בשמחה,
וכמו שנאמר תחת אשר לא עבדת את השם אלוקיך בשמחה
ובפרט ענין גמילות חסדים והכנסת אורחים
אחד המרבה אחד הממעיט
העיקר שהוא יהיה בשמחה וחשק
וזה מה שכתוב והיה הנערה אשר אומר אליה
שכן אין והיה אלא לשון שמחה.

כלומר תמיד בתורה המילה והיה זה לשון שמחה
(ויהי זה לשון עצב)
וזה היה המבחן האמיתי של רבקה
גמילות חסדים עגולה אמיתית מכל הלב
גמילות חסד שנעשית בשמחה!
בלי לחשוב שמנצלים אותה
שעושים לה שעושקים אותה
בלי להתלונן שהיא הקטנה והוא הגדול
ומה לו בכלל מבקש ממנה
זה סוג של שמחה פנימית שלמה
שמקרינה החוצה
גבורה של הרגש הבהמי
והתעלות עליו
כח של התבטלות והכנעה
שמביא איתו שמחה גדולה
ושלוות נפש אדירה
כח שהלואי ויהיה לנו קמצוץ ממנו בחיים

כח החיים

הלאה
אם נתקדם במעלה הפרשה
נראה זאת גם אצל אליעזר עבד אברהם
שנקרא דמשק אליעזר
משום שהיה דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים

תחשבו רגע עבד
משמש בקודש
בנא מורם מעם
לא עבד שמרוקן פחים
אלא כזה שהוא מעביר את כל תורת רבו הלאה
שהוא דרגה אחת מתחת הרבה שלנו
סגן המפקד
ויש לו בת
כלילת המעלות
בחורה טובה מבית טוב
והוא בטוח שיש לה סיכוי להיות אישה טובה ליצחק
עד כדי שהוא שולח שליח ומציע את ביתו לכלה
ברם
אברהם אבינו
בעל הבית שלו
נחרץ שלא.
לא רוצה את ביתו לכלה
ויותר מזה
שולח אותו
את האבא של הבחורה הזאת
לחפש כלה
לבנו
ליצחק.

מהר ובשמחה

אתן יודעות כמה כח ותעצומות נפש צריך בשביל זה?
לאליעזר הרי היתה נגיעה עצומה בשידוך הזה
ולומדים את זה מהמילים
אולי לא תאבה האישה ללכת
המילה אולי כתובה בכתיב חסר אלי
ועם כל זאת לא רק שהוא הולך
אלה עושה זאת בשמחה
והדרך קופצת לו
והוא מחפש את  השמחה הזאת גם בבחורה
ומיד כשהוא מגלה שיש לה את זה הוא לא מחכה
לא מתמהמה
לא מתלבט אם ביתו טובה יותר ממנה
אלא מייד אחרי ויהי כאשר כילו הגמלים לשתות
וייקח האיש נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידה עשרה זהב משקלם
כלומר הוא מזדרז לקיים את מצוות רבו
ומבקש להביא אותה הביתה להיות כלה ליצחק

איך הוא מסוגל?
מאיפה כוחות הנפש העצומים הללו
מאיפה לוקחים את היכולת הזאת להתגבר על הרצון הטבעי
ללכת נגד הרצון הטבעי
ולעשות את הכל בשלמות
במהירות
ובלי נגיעות
זה אותו כח שיש לנו השבוע חזק ונוכח בפרשה
השמחה השלמה
ההתבטלות וההשלמה
התגברות השכל על כוחות הנפש הפנימיים
וקבלה שלווה של החיים

אלעזר זכה בזכות הכח הזה להיכנס חי לגן עדן
ואנחנו, אם ניקח קצת מהכח הזה
נזכה גם כן
לגן עדן בחיי חיותנו
לשלווה ונחת במחוזותינו

הלואי ונזכה

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים