להחזיק חזק

אין שום הסבר הגיוני כיצד עבד עברי, עם עבר של אסיר בכלא, של בוגד בית אדונו, נהפך תוך שעות אחדות לשליט של האימפריה החזקה בעולם.
מקור תמונה: Photo by Aditya Wardhana on Unsplash
0
(0)

פרשת מקץ היא פרשה שפותחת באור גדול של גאולה
יוסף יוצא מן הבור ברגע אחד של רצון שמים, ומגיע מבירא עמיקתא לאיגרה רמה
לדרגה הכי גבוה במצרים – משנה למלך
זאת הפרשה בה מתגלים אחיי יוסף בתהליך מופלא ומושגח
שרק בורא עולם יכול לרקום אותו
תך אחר תך, בצורה מדויקת ומושלמת שאין כמותה.

הקשר בין זאת חנוכה לפרשת מקץ

ו-היום בלילה,
גם היום השמיני והאחרון להדלקת נרות חנוכה
יום שנקרא בפי כל "זאת חנוכה"
משום שבאותו יום קוראים בתורה את פרשת "זאת חנוכת המזבח"
והאריז"ל וכן בספרי החסידות מובא
שימי החנוכה הם המשך לימים הנוראים
ומי שלא עשה תשובה בעשרת ימי תשובה
תשובתו מתקבלת ורצויה עד יום השמיני של חנוכה

והמהר"ל כתב , שהמספר 8
מייצג את העולם שמעל הטבע,
וכך גם היוונים – יכלו לשלוט בעם ישראל רק בחומר
אבל בכל מה שניסו למנוע מהם ברוח – לא יכלו
ודווקא בגלל שיום זה נחשב "מעל הטבע"
יש בו את היכולת לקרב ישועה לכל מי שנזקק לה
אפילו מעל הטבע ממש.

אגב בענין הזה יש קשר הדוק
בין זאת חנוכה לפרשת מקץ
בפרשת מקץ כתוב
כִי לּולֵּא הִתְמַהְמָהְנּו כִי עַתָה שַבְנּו זֶה פַעֲמָיִם.)מג י(
לּולֵּא אותיות אלול
מי שהתמהמה לחזור בתשובה יוכל לשוב עתה .

החבל הכי חזק בעולם

ויש עוד ועוד פנינים ופרפראות ורמזים וגימטריאות
שקושרים את פרשת מקץ בקשר הדוק ליום הגדול הזה
אבל אני כאמור אביא את הנושא שהכי מאחד והכי קשור לכולנו
והוא
אמונה שזה ה-חבל הכי עוצמתי שמחזיק אותנו בתקופה הלא פשוטה שאנחנו עוברות

שבוע שעבר דיברנו על כי מעולם לא ירדה השכינה מתחת לגובה של עשרה טפחים.
ואף על פי כן, אנחנו מדליקים את נרות החנוכה נמוך יותר מעשרה טפחים.
והזכרנו את זה שבימים הללו הקב"ה יורד אלינו
למקום הנמוך שבו אנחנו נמצאות
כביכול מתכופף אל עולמנו
ואוסף משם נגוהות של אור ושל טוב

ובאמת בסוף פרשת וישב אנחנו עדיין מגלות את יוסף
בבור החשוך של הכלא
כבר שנתיים עברו מאז שפתר את חלומם של שר האופים ושר המשקים
וביקש את עזרתם,
ואין איש שם על לב.

לכאורה אין חושך גדול מזה
כי גם אותם אנשים שהיו והכירו אותו שכחו ממנו

לכל חושך יש אור

וכך פותח מדרש רבא את פרשתנו
"ויהי מקץ שנתיים ימים":
"קץ שם לחושך, זמן נתן לעולם כמה שנים יעשה באפילה"
 (איוב כח),
זמן נתן ליוסף כמה שנים יעשה באפילה בבית האסורים,
כיון שהגיע הקץ חלם פרעה חלום".

ועוד כותב  על כך בצרור המור במילים מרגשות נורא:
אמר ויהי מקץ
לרמוז כי עין ה' אל יראיו לראות העת הקבוע לגאולתם
ואינו שוכחם אפילו רגע אחד. וכו'

כי למרות החשכה העבותה
למרות שנראה שאין מי שזוכר ורואה ועוזר
עינו של הקב"ה פקוחה תמיד באהבה על בניו
שלא לעכב ולא לאחר אפילו רגע אחד את גאולתם.
כמה שזה מרגש לקרוא את זה
לפעמים אני שואלת את עצמי מה ההתרגשות
כאילו את לא יודעת שזה כך
אז מצאת עוד מדרש
או עוד מקור לנושא הזה
אבל לא
כנראה שלמרות הידיעה וההבנה והקבלה
עדין החיזוק הזה נצרך וממלא אותנו בכוחות של אור ושל אמונה.

האור שבתוך החשכה

וזאת הסיבה שחנוכה נמצא בסוף החודש
בשיא ימי החושך והקור
והמצווה לכתחילה להדליק למטה מעשרה טפחים
כי בחנוכה אנחנו מגלות
שדווקא מתוך החושך הגדול
שבחוץ
מתוך הנמיכות
והקטנות
והתחושה של סוף העולם שמאלה
יש מי שלמעלה
מביט
ורואה
וסופר
ושם קץ.
קאט.
חותך את הרע
מגלה את הטוב
ובבת אחת
אור גדול על ציון מאיר

כשחושך מבין באורה

וככשזוכרים את זה כל רגע
כשיודעים שאין עוד מלבדו
שהשם אחד ושמו אחד ועינו פקוחה עלינו כל רגע ורגע ממש
אז זוכים למה שזכה יוסף
"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל־עֲבָדָיו
הֲנִמְצָא כָזֶה אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱ-לֹהִים בּֽוֹ
וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל־יוֹסֵף
אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱ-לֹהִים אוֹתְךָ אֶת־כָּל־זֹאת
אֵין־נָבוֹן וְחָכָם כָּמֽוֹךָ
אַתָּה תִּהְיֶה עַל־בֵּיתִי
וְעַל־פִּיךָ יִשַּׁק כָּל־עַמִּי
רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּֽךָּ".

תראו מה זה
פרעה הרי דימה את עצמו לאלוקים
והנה אף הוא מ בין שיש כאן משהו נשגב
שיש כאן מישהו מעליו
" ברצות ה' דרכי איש גם אויביו ישלים אתו (משלי ט"ז, ז')".
כי כשהקדוש ברוך הוא רוצה
כשהקדוש ברוך הוא מחליט לרדת ולאסוף אותנו
לשים קץ לחושך
להגביה אותנו
אין משהו שיכול לעמוד מנגד
גם אויביו ישלים אתו

אורה שמסיימת חשכה

שתים עשרה שנים!! יוסף כלוא בבור המצרי
והנה מגיע רגע השחרור המיוחל.
מגיע הרגע המדויק בו רצה הקדוש ברוך הוא להצילו
ו….
"וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר" (בראשית מא, יד)
אין שום הסבר הגיוני כיצד עבד עברי,
עם עבר של אסיר בכלא,
של בוגד בית אדונו,
נהפך תוך שעות אחדות לשליט מצרים,  
שהייתה האימפריה החזקה בעולם.
אולם המציאות,
או יותר נכון מציאות השם יתברך
חזקה מעבר לכל דמיון.
"וּבִלְעָדֶיךָ לֹא יָרִים אִישׁ אֶת יָדוֹ וְאֶת רַגְלוֹ בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם"  (בראשית מא, מד).

כולנו נמצאות בבור
בור של גלות של יסורים של בעיות
בור של דלות של קשיים של הרגלים ושל תאוות
וכולנו רוצות גאולה
כולנו רוצות להגיע ליום, בו ירים אותנו קודשא בריך הוא מעמקי הבור
וישים קץ לחושך שבו אנחנו שקועות

תחזיק חזק עלה קטן שלי

אומר בעל הנועם אלימלך
על תקופת חבלי המשיח שבה אנחנו נימנות:
באותה שעה ימתח הקדוש ברוך הוא חבל של אמונה – מקצה העולם ועד סופו
וכולם יאחזו בו.
אף הקב"ה יאחז
 (כביכול) בקצה אחד של החבל
וינערו ויטלטלו בעוצמה רבה 
(שזה רמז לצרות לקשים וליסורים שלנו)
והשוטים יתנערו ממנו
והחכמים יחזיקו בו עד לבואו של משיח
ויזכו לגאולה השלמה

וזה כל כך קשה
כל כך קשה לאחוז בחבל הזה של האמונה
ולהמשיך להאמין בחושך
להמשיך להחזיק בהמתנה
להמשיך להאמין בצער
להמשיך להחזיק בחבל
ולחוש את הקושי
והבלבול
נוגסים בנו ללא רחם

וכמה טוב שיש לנו את הפרשה
את זאת חנוכה
ואת הכוחות שלהם עתה
תראו מה עונה יוסף לפרעה על התפעלותו ממנו:
"בִּלְעָדָי! אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה" (בראשית מא, טז).
כי זה היה המוטו של יוסף
אמונה

"בִּלְעָדָי!" – אומר יוסף, אני לא בתמונה.
"אֱלֹקִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה"
הכל מאת השם

מה מחזיק אותך?

זאת חנוכה
היום בו הנס עולה שלב של מעל הטבע
מתתיהו בן יוחנן כהן גדול ובניו יוצאים למלחמה
שלוש עשרה אנשים מול צבא אדיר
הצבא החזק ביותר בעולם באותה תקופה
התאבדות.
אבל לא
תלוי מה מניע אותך
תלוי את מי את מביאה יחד איתך למלחמה הזאת בחשכה
האם את עצמך והכוחות שלך ואני ואפסי עוד
או שהשם איתך?
שאת יודעת שאין עוד מלבדו
ובלעדי השם יענה את שלומך ושלום יקיריך?

וזה הכח הענק של חנוכה
הכח הענק של פרשת מקץ והכוחות שבאים יחד איתם
אמונה אמונה אמונה ושוב אמונה
בלעדי השם יענה את שלומנו
ונזכה לשבת שלום ושלווה
השקט ובטח באהלנו

שבת שלום

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים