נמוכה קטנה וכל כך גדולה

למטה, נמוך, לרגלי אדם - נאבק הנר הקטן על חייו, ועולה
מקור תמונה: Photo by Robert Thiemann on Unsplash
5
(1)

פרשת וישב היא פרשה שמספרת לנו את סיפור ישיבתה של משפחת יעקב אבינו
חלומות יוסף בנו ומכירתו
סיפור יהודה ותמר
וחלומות שר המשקים ושר האופים ופתרונם על ידי יוסף בבית האסורים

ואני רוצה להביא 2 פירושים יפים ומרגשים שקראתי השבוע 

והם קשורים זה בזה בכח ובעוצמה שהם נותנים לנו

היא שווה!

הפירוש הראשון הוא דברי האור החיים הקדוש על תמר
ראיתי את זה ביומן של הרבנית ימימה מזרחי
וחיפשתי עבורכן את המקור המדויק כדי להקריא את לשון הזהב של האור החיים

האור החיים הקדוש כותב על הפסוק: " וַיֻּגַּד לְתָמָר לֵאמֹר הִנֵּה חָמִיךְ עֹלֶה תִמְנָתָה לָגֹז צֹאנוֹ, וַתָּסַר בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ מֵעָלֶיהָ וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם אֲשֶׁר עַל דֶּרֶךְ תִּמְנָתָה כִּי רָאֲתָה כִּי גָדַל שֵׁלָה וְהִוא לֹא נִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה"
 וְהִוא לֹא נִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה"
והאור החיים מתעכב על המילה והיא למה היא מופיעה כאן
שהרי היה אפשר לכתוב בקיצור "כי ראתה כי גדל שלה ולא ניתנה לו לאשה"
למה התוספת של המילה והיא
והוא מסביר:
וצריך לדעת למה הוצרך לומר "והיא" ולא הספיק לומר ולא נתנה לו לאשה.
 שראתה ברוח הקודש שאינו ראוי שתנתן היא לו לאשה, ולזה עמדה ועשתה והצליחה,
וצא ולמד מה יצא ממנה לעולם, מנשים באהל תבורך
 (שופטים ה, כד), עכ"ל הקדוש.
כלומר למילה והיא יש כאן אמירה של תעצומות נפש חזקות כל כך
תמר הלו היתה כל כך חלשה בסיטואציה הזאת
2 בעלים נפטרים לה בחייה
היא אלמנה
חוששים ממנה
לא רוצים שתינשא לשלה הקטן
והתוצאה כל כך מקטינה
כל כך מחלישה
כל כך לא שווה

תוצאה שעלולה לגרום לה להרגיש סופר דופר דפוקה
כאילו מי אני ומה אני בכלל
איזה כוחות יש לי
מה היכולות שלי
מה אני מסוגלת לעשות

כח נשי אישי

אבל תמר לא אומרת נואש
והיא
היא מעצימה את עצמה
נותנת נפח להיא שלה
לעצמיות שלה
עושה לעצמה העצמה אישית נשית
ותופסת עזוז וכח
והיא רואה הפוך
היא רואה שהוא לא ראוי שתינתן היא לו לאישה
כלומר מי שלא ראוי כאן זה שלה
לא היא
לה יש כן מה להציע
לה יש כן יכולות וכוחות ועוצמות ותעצומות
ולכן עושה מה שעושה עם יהודה
כדי שהילדים שיצאו ממנה יהיו הרבה יותר ראויים
הרבה יותר נקיים ומזוקקים
והיא זוכה להעמיד משיח
ולזה עמדה ועשתה והצליחה, וצא ולמד מה יצא ממנה לעולם, מנשים באהל תבורך
מדהים.
ונותן הרבה כח
וכמעט עצרתי בזה
אלא שיום אחרי קריאת הפירוש המתוק הזה
קיבלתי מייל מבוגרת סמינר בנות אלישבע
שקיבלה מהם מייל עם דבר תורה לפרשה
דבר תורה שהעביר בי צמרמורת של התרגשות
כי יש בו גם כן
את אותה נקודת מבט מעצימה
אבל מכיוון שונה לחלוטין
וכך היה כתוב לי במייל:

המקום הכי נמוך בפרשה

במהלך פרשיות ויצא עד ויחי,
יש לנו את סיפורי משפחת יעקב
ומה קורה שם למשפחת יעקב?
מעשה דינה ויציאתה
ונקמת האחים הגדולים
מות רחל האישה והאגדה
וקבורתה בצידי דרכים
מעשה ראובן ואיבוד הבכורה
וחלומות יוסף לאחים
זריקתו לבור וכל ענייני המכירה
וירידת יהודה מגדולתו ומות 2 הבנים
פרסום מעשה תמר איזו בושה
ונסיון יוסף בבית פוטיפר והכנסתו לבית האסורים

כמה קשיים
כמה בלבולים
כמה בעיות במשפחה אחת
מה קורה כאן??

ו-במעבר חד אלינו היום
חנוכה תשפ"ד

את החנוכיה אל חוץ לבית מוציאים
בפתח הדלת או ברחוב
והיא עומדת עלובה נמוכה
למטה מעשרה טפחים
זמנה לעת שקיעה עת מעריב היום
מיקומה בצד שמאל
ועונתה בחורף בקור ובכפור

למה זה כך?
אתן יודעות למה?
כי זה הא בהא תליה

המקום הכי נמוך שלנו השתא

הפרשות של חנוכה הן פרשות של גלות
הן פרשות של צער מאבקים ויסורים
הן פרשות של עוגמות נפש ומכאובים
פרשות של נסיונות של התמודדות של נפילה
של מסע ארוך בארץ לא זרועה

ודוקא משם,
מתוך החושך הסמיך הזה
מתוך הקפאון הבלתי אפשרי
מהמקום הנמוך והנחשל הזה
דוקא משם
מדליקים אנו נר
למטה, נמוך, לרגלי אדם –
נאבק הנר הקטן על חייו,
ועולה
מתמלא תעצומות רוח ונפש
ומתעלה
מאיר את עצמו ואף את הסביבה
ופורץ דרך
מוסיף והולך
מוסיף וגדל
נר ועוד נר ועוד נר
מעלים את החושך
ומאיר באבוקה של אור

אמא רחל תחכה ליוסף ולילדיו בכל הגלויות
ודינה שיצאה – תלד את אסנת
זו האחרונה  תרד מצרימה,
תתחתן עם יוסף
ויחד הם יכינו את הדרך לאחים
יצא מהם משיח בן יוסף
ותמר במעשיה מביאה איתה את משיח בן דוד

גאולה.

הגמרא במסכת בבא מציעא (ע"מ נ"ט ע"א) אומרת:
אמר רב פפא לאביי
והא אמרי אינשי איתתך גוצא גחין ותלחוש לה..

(תרגום: וכך אומרים האנשים, אם אשתך נמוכה, תתכופף ותלחש לה..)

וזה כל כך מרגש ומסמל אותנו היום
אָנוּ רַעְיָתֶךָ וְאַתָּה דוֹדֵנוּ
אבא שבשמים
אנחנו רעיתך – דור נמוך
ליד חנוכיה נמוכה
מתאמצים כל כך להדליק את הנר
ולראות גאולה
ואתה דודנו – מתכופף אלינו..
אל פחות מעשרה טפחים
ולוחש באוזננו את שירת הגאולה
אתן יודעות מה הוא לוחש?
אִם־לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים צְאִי־לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וּרְעִי אֶת־גְּדִיֹּתַיִךְ עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרֹעִים
זה פסוק שמדבר על תקופת הגלות והבלבול
אם לא תדעי לך
שאת היפה בנשים
אם לא תזכרי
שאת מנשים באוהל תבורכי
שיש לך כוחות
שיש בך עוצמות
שאת מסוגלת ויכולה
והוא לא ניתנה לו לאישה
שהוא לא ראוי לך
ואת ראויה גם ראויה
ויש לך את זה
אז מה תעשי
איך תקבלי כוחות?
צְאִי־לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וּרְעִי אֶת־גְּדִיֹּתַיִךְ עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרֹעִים
לכי אחורה
בעקבי הצאן
בעקבות העבר
ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים
תבני בית מבוסס ואיתן שמחובר לתורה
לגדולי הדור שהם רועי הדור
ותזכרי תמיד
את מעמדך
את יופייך
את תמריותך
ואת הכח שלך להוציא ממך משיח

מה כבר יועיל?

ובנימה אישית,
הקב"ה אומר לשאול שמתקטן ומרגיש חסר יכולות וכח להשמיד את עמלק:
" אם קטון אתה בעיניך,ראש שבטי ישראל אתה"
אישה עלולה לחשוב:
מה כבר יועיל עוד פרק תהילים שלי,
מה כבר יועיל עוד מעשה טוב שלקחתי
אני הקטנה והפשוטה
שלא נלחמת שלא פועלת גדולות ונצורות שלא עושה מעשים הירואים

אז לא!
כאן המקום להגדיל ראש,
הערכה עצמית ולב
עבור אחי ואחיותי
עבור כל בית ישראל הנמצאים בצרה ובשביה
ולהאמין בכוחות שלנו
במשאבי הרוח
וביכולות
עוד פרק תהילים
עוד הזדמנות לנצח את החומר
עוד שם להזכרה, הפרשת חלה, חיזוק במצווה
ואין לנו מושג עד כמה הפעולות הללו שוות המון בעיניו
" אם קטון אתה בעיניך,ראש שבטי ישראל אתה"
כח של נר  שאת החושך מדיח
כח של תמר שבזכותה משיח
כח של אישה בחנוכה השנה
שאי"ה בזכותנו תבוא הגאולה

שבת שלום!!

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים