וַיְדַבֵּ֥ר אֱלֹהִ֖ים אֶל־משֶׁ֑ה וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו אֲנִ֥י יְהֹוָֽה:
וָֽאֵרָ֗א אֶל־אַבְרָהָ֛ם אֶל־יִצְחָ֥ק וְאֶל־יַֽעֲקֹ֖ב בְּאֵ֣ל שַׁדָּ֑י וּשְׁמִ֣י יְהֹוָ֔ה לֹ֥א נוֹדַ֖עְתִּי לָהֶֽם:
…
וְגַ֣ם | אֲנִ֣י שָׁמַ֗עְתִּי אֶת־נַֽאֲקַת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל
וָֽאֶזְכֹּ֖ר אֶת־בְּרִיתִֽי:
ולָכֵ֞ן אֱמֹ֥ר לִבְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ אֲנִ֣י יְהֹוָה֒
וְהֽוֹצֵאתִ֣י אֶתְכֶ֗ם מִתַּ֨חַת֙ סִבְלֹ֣ת מִצְרַ֔יִם
וְהִצַּלְתִּ֥י אֶתְכֶ֖ם מֵֽעֲבֹֽדָתָ֑ם
וְגָֽאַלְתִּ֤י אֶתְכֶם֙ בִּזְר֣וֹעַ נְטוּיָ֔ה וּבִשְׁפָטִ֖ים גְּדֹלִֽים:
וְלָֽקַחְתִּ֨י אֶתְכֶ֥ם לִי֙ לְעָ֔ם וְהָיִ֥יתִי לָכֶ֖ם לֵֽאלֹהִ֑ים
וִֽידַעְתֶּ֗ם כִּ֣י אֲנִ֤י יְהֹוָה֙ אֱלֹ֣הֵיכֶ֔ם הַמּוֹצִ֣יא אֶתְכֶ֔ם מִתַּ֖חַת סִבְל֥וֹת מִצְרָֽיִם:
וְהֵֽבֵאתִ֤י אֶתְכֶם֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֤ר נָשָׂ֨אתִי֙ אֶת־יָדִ֔י
לָתֵ֣ת אֹתָ֔הּ לְאַבְרָהָ֥ם וכו'
אֲנִ֥י יְהֹוָֽה:
מתחיל ב "אני ה'" מסתיים באני השם"
השם השם קל רחום וחנון
תמיד רחום
תמיד מלא רחמים
וגם אם וארא אל אברהם ויצחק בקל שדי כלומר במידת הדין
וגם אם "והייתי לכם לאלוקים"
כלומר שאתם מרגישים בתוך מידת דין
עדין תמיד תמיד תזכרו ותדעו שאני השם
וידעתם כי אני השם
מידת הרחמים היא זאת שטבועה בי
וכל מה שאני עושה מגיע ממנה
מי צריך "לתחמן" את השם?
יותר מזה קראתי פירוש מדהים
שמובא בשם האלשיך הקדוש
על סיטואציה מעניינת בפרשה
הקב"ה מבקש ממשה ואהרון לפנות אל פרעה
ולאמר לו כך
"ובאת אתה וזקני ישראל אל מלך מצרים ואמרתם אליו,
ה' אלוקי העבריים נקרה עלינו
ועתה נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלוקינו".
כלומר לאמר לפרעה שעם ישראל מבקש לצאת דרך שלושת ימים
בעוד האמת האמיתית היא שהקב"ה מתכנן להוציא אם עם ישראל ממצרים לגמריי
עובדה שכתוב כמה פסוקים קודם
" לך ואספת את זקני ישראל ואמרת אליהם ה' אלקי אבותיכם נראה אלי..
צריך כביכול לתחמן את פרעה ולעשות מניפולציה
מה העניין הזה בא ללמד אותנו?
אומר האלשיך דבר מהמם
דווקא משום שהקב"ה הוא כל יכול
דווקא משום שהוא הגדול הגיבור והנורא
דווקא משום שהוא היחיד ששליט על כולם
דווקא משום כך הורה למשה לבקש דרך שלושת ימים
כי הקב"ה שמכיר נפש כל היצורים
ידע שפרעה שהתרגל לשררה ומלוכה על כל העולם
לא יהיה מסוגל לקבל בקשה של יציאת מצרים טוטאלית
פרעה באותה נקודת זמן מבחינה נפשית לא היה יכול לקבל דרישה כזו
והקב"ה שמכיר לעומק את נפש כל היצורים
ידע עד כמה וה בדיוק ואיך לבקש מפרעה
ואם תחשבו על זה לעומק
הרי שאם מול פרעה היצור השפל והנאלח הזה הקב"ה שמכיר את נפשו פועל על פי אמות המידה שלו
ולא מבקש ממנו משהו שאינו מסוגל לעשות
קל וחומר מול בניו אהוביו
כמה לפעמים אנחנו מרגישים קטנים ונבולים
והקב"ה ברחמיו שמבין את הנפש הבהמית שלנו אומר לנו
אני לא מבקש ממכם משהו שאינכם מסוגלים
משהו שהנפש שלכם לא מסוגלת
אלא רק קצת
בנקודת הזמן הזו שלכם
ביכולות שלכם
במקום הזה שלכם שאתם נמצאים בו
תתרוממו
תשתדלו
אדמת קודש
איך הקב"ה אמר למשה בסנה
"כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא"
ושמעתי על זה הסבר כל כך יפה
כל יהודי במקום שהוא עומד
בנקודת הזמן שהוא נמצא
בחלקה הפרטית שלו
צריך לדעת שזוהי אדמת קודש
שזהו מקום שיכול להיות קודש
שאפשר לקדש אותו
לרומם אותו
רק צריך קצת להשיל מעצמו הרגלים
של נעליך מעל רגליך
להשיל קצת אגו, קצת התנגדויות שנועלות אותו
ולהתרומם
אבל עדיין
זה צריך להיות במסגרת המקום שלנו
במסגרת היכולות שלנו
והקב"ה שרחמיו על כל מעשיו לא מבקש מאיתנו מעבר לזה
את הפסוק בשיר השירים:
"קול דודי הנה זה בא מדלג על ההרים מקפץ על הגבעות"
מסבירים כך
דברי רבנן: "קול דודי הנה זה בא, זה משה,
בשעה שבא ואמר לישראל בחודש הזה אתם נגאלים,
אמרו לו: 'משה רבינו האיך אנו נגאלין,
וכל מצרים מטונפת מעבודה זרה שלנו',
אמר להם: 'הואיל והוא חפץ בגאולתכם,
אינו מביט בעבודה זרה שלכם,
אלא מדלג על ההרים".
אני השם
אני השם שאוהב אותך ואותך ואותך ואותך
אני השם שלא מסתכל על הטינופת שלך
על הקושי שלך
על מה שלא עשית ולא הספקת
אני השם
שמדלג עבורך על ההרים
מקפץ על הגבעות
הנה אני בא!
הלוואי הלוואי בקרוב
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?