וְלבש הכהן מידו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו (צו)
מה פירוש מידו בד
אומר רש"י – כמידתו.
כלומר אסור שהבגדים יהיו מדי גדולים וגם לא מדי קטנים
וזהו כלל גדול מאוד בעבודת השם
מוסר השכל גדול מאד עבורנו בעבודת השם היומיומית שלנו
אסור שבגדי הנפש שלנו יהיו גדולים ממידתנו או קטנים
אסור שנמדוד את עצמנו שלא כפי מדתנו
שנעריך את עצמנו יותר ופחות
אלא נכיר ונדע בערך של עצמנו
ונעשה את עבודת השם המיועדת לנו והתפורה ומדויקת עבורנו
בלי להסתכל אחורה קדימה ולצדדים
בדיוק כמו שאמר ר זושא מאניפולי
בשמים לא ישאלו אותי למה לא הייתי רבי אלימלך
בשמים ישאלו אותי למה לא הייתי זושא
גדולים בהקטנה
וכמה שזה נוקב
כי הרבה פעמים אנחנו רואים מישהו גדול מהחיים
(אגב תמיד משומה אנחנו רואים את אלו הגדולים מאיתנו בכמה מידות)
שמתפללים את כל התפילות בכוונה
שמסתובבים בקברי צדיקים ומפרישה כל שבוע חלה
שמדברים ברוגע ובנועם לילדים ולכל ילדי השכונה
שעושים חסד על כל צר ונדכא ומעניקים ביד חמה
ו…בלב שלנו
קנאה.
אנחנו רוצים לעטות עלינו את המעיל שלו
כמידתו
ובא הכתוב ואומר לנו כמידתו
לא פחות ולא יותר
כמו המידות שלנו
תשמח בחלק שלך
תהיה אתה באוטנטיות שלך
תכיר את מעלותיך וחסרונותיך
תסתכל במראה אל תוך עינייך
ותגידי לעצמך
היי,
אנחנו מכירים מאנשהו?
מה אני מסוגל לעשות?
איך אני יכול להתקדם?
במה אני צריך להשתפר?
אני.
לא השכן
אני.
לא החבר
האני שלי
מה מתאים לו
מה תואם לנפש שלו
אז נכון שהראשון מסוגל לגור בדירת 2 חדרים וברז דולף
והשני מסוגל לגדל 20 צאצאים בשקט מעלף
והשלישי מתנדב אצל חולים
ומתפלל את כל התפילות והתוספות בלי למצמץ
אז מה
הנכון הוא לבדוק מה אנחנו מסוגלים ומשם להתקדם
בצעדים אמיתיים לעשות את העבודה שלנו
לעטות את הבדים שלנו
בתיפורים המדויקים לנו
במידות שלנו
ולשמוח עם מה שיש
פשתן אחד יחיד ומיוחד
ואתם יודעים מה,
התורה קוראת לבגדי הכהן – מדו "בד".
הכוונה במילה בד – זה בד פשתן
אבל יש עוד שמות לפשתן,
למה התורה בחרה להזכיר דווקא את השם הזה של הפשתן?
מובא במסכת יומא:
דבר העולה מן הקרקע בד בבד.
ופרש"י: אין להם בדים וענפים כעצים,
אלא עלין, ואין הפשתן בא אלא מן הקנה האמצעי
כלומר-
לפשתן אין ענפים נוספים
הוא עולה מן הקרקע יחיד
קנה אחד אמצעי
בד אחד בודד
וממנו יוצאים העלים
רמז לכהן ולכל אחד
אתה יחיד
אין לך עוד שותף
ושום אדם בעולם אינו יכול למלא את תפקידך במקומך.
אם תלבש כפי מדתך,
והיינו – שתעשה את עבודת השם שהקב"ה רוצה ממך,
אז אתה זוכה להיות עצמך,
אבל אם חלילה לא
ואתה מסתכל על הסביבה ועושה מה שהם רוצים
שהם יהיו מרוצים
אז מי ימלא את מקומך?
רבי נחמן מברסלב מביא בשם הבעל שם טוב
שיום ההולדת הוא היום בו החליט הקדוש ברוך הוא
שהעולם לא יכול להתקיים בלעדיך
וזאת לא מליצה
זה היום בו קיבלת יעוד
מתנה
דרך
שהיא שלך
ורק שלך
מסלול מדויק ותפור עבורך
במידות שלך
בכוחות שלך
ביכולות שלך
שנו חכמים:
"להגיד גדולתו של מלך מלכי המלכים הקב"ה,
שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד,
כולן דומות זה לזה,
והקב"ה טובע כל אדם בחותמו של אדם הראשון,
ואין אחד דומה לחברו,
ולפיכך צריך כל אדם לומר: בשבילי נברא העולם." (סנהדרין ד, ה)
יהודי יחודי
בדיוק כמו שכתבו במגילת אסתר
איש יהודי היה בשושן הבירה
אומרים חז"ל: "אל תקרי יהודי אלא יחידי." (מדרש רבה מגילת אסתר פרשה ו)
כי מהותו של כל יהודי היא היותו איש יחיד
מרדכי היהודי במעשיו גילם את היכולת להיות יחודי אוטנטי ומכיר בדרך המדויקת שנתפרה עבורו
בשעה שכולם הלכו למשתה הוא נשאר לבדו
בשעה שכולם כרעו הוא הרים את ראשו
ושלא תחשבו שהיה לו קל
כתוב ומרדכי היהודי משנה למלך אחשורוש
וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו
כי אף פעם לא נצליח לרצות את כולם
אפילו מרדכי הצדיק היה רצוי רק לרוב אחיו
אבל הוא היה אוטנטי
הוא היה הוא
וזכה להביא דרכו ישועה לכל אחיו
וזה מה שחשוב.
לבשו בד כמידתכם
ולכו בכוחכם זה והושיעו את ישראל
שבת שלום ומבורך!
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?