שמע ישראל השם אחד

השם מבטיח ליעקב "ויוסף ישית ידו על עינך" יעקב אבינו עוצם עיניו באמירת שמע ישראל - ברגעי מפגש מרגשים כי שמע ישראל היא הקריאה הנצחית של כל יהודי באשר הוא במעמקים ובתהומות יש לה כח עצום לעלות מה סוד הקסם שהיא מכילה? כשנבין את המשמעות - נדע!
מקור תמונה: Photo by Levi Meir Clancy on Unsplash
5
(2)

שתי פגישות ויוסף אחד

פרשת ויגש מביאה לנו את סיפורן של 2 פגישות יוסף
הפגישה בה יוסף מתגלה אל אחיו
ובהמשך פגישת יוסף עם יעקב אביו
ואם במפגש הראשון יש משהו מאד משתק ומלחיץ
ולֹא־יָֽכְל֤וּ אֶחָיו֙ לַֽעֲנ֣וֹת אֹת֔וֹ כִּ֥י נִבְהֲל֖וּ מִפָּנָֽיו
הרי שבמפגש השני יש משהו מאד מרגש
מאד מדמיע
וַיֶּאְסֹ֤ר יוֹסֵף֙ מֶרְכַּבְתּ֔וֹ וַיַּ֛עַל לִקְרַאת־יִשְׂרָאֵ֥ל אָבִ֖יו גּ֑שְׁנָה
וַיֵּרָ֣א אֵלָ֗יו וַיִּפֹּל֙ עַל־צַוָּארָ֔יו וַיֵּ֥בְךְּ עַל־צַוָּארָ֖יו עֽוֹד:
וַיֹּ֧אמֶר יִשְׂרָאֵ֛ל אֶל־יוֹסֵ֖ף אָמ֣וּתָה הַפָּ֑עַם אַֽחֲרֵי֙ רְאוֹתִ֣י אֶת־פָּנֶ֔יךָ כִּ֥י עֽוֹדְךָ֖ חָֽי:

ויש במפגש הזה נקודות שהייתי רוצה להתעכב עליהם
קודם כל לנסות להבין את הרגעים המרטיטים האלה
שכן הפרשה הקודמת וזאת שלפניה סיפרו לנו את הקשר האמיץ שהיה ליעקב עם יוסף
יוסף בנה הבכור של רחל אהובתו
הרגעים של האהבה הגדולה
וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים.
ולאחריהם הזעקה הנוראה של טרוף טורף יוסף
החיים הדמומים שאחרי האבל הקשה
וַיִּקְרַ֤ע יַעֲקֹב֙ שִׂמְלֹתָ֔יו וַיָּ֥שֶׂם שַׂ֖ק בְּמׇתְנָ֑יו וַיִּתְאַבֵּ֥ל עַל־בְּנ֖וֹ יָמִ֥ים רַבִּֽים׃
ורגעי השמחה בהם נודע לו שהוא חי:
וַיַּגִּ֨דוּ ל֜וֹ לֵאמֹ֗ר ע֚וֹד יוֹסֵ֣ף חַ֔י וְכִי־ה֥וּא משֵׁ֖ל בְּכָל־אֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם
וַיָּ֣פָג לִבּ֔וֹ כִּ֥י לֹא־הֶֽאֱמִ֖ין לָהֶֽם: הוא מתקשה להאמין

אבל אחכ
וַיַּרְא֙ אֶת־הָ֣עֲגָל֔וֹת אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יוֹסֵ֖ף לָשֵׂ֣את אֹת֑וֹ וַתְּחִ֕י ר֖וּחַ יַֽעֲקֹ֥ב אֲבִיהֶֽם:

שתי אנשים והשם אחד

והנה מגיע רגע המפגש המכריע
ובואו תראו מה יש לפרשה לספר לנו עליו
וַיֵּרָ֣א אֵלָ֗יו וַיִּפֹּל֙ עַל־צַוָּארָ֔יו וַיֵּ֥בְךְּ עַל־צַוָּארָ֖יו עֽוֹד:
ורשי מפרש על המילים הללו
הרבה והוסיף בבכי יותר על הרגיל אבל יעקב לא נפל על צוארי יוסף ולא בכה ולא נישקו
רק יוסף בכה על צוארי אביו
יעקב אבינו לא.
תגידו,
זה לא מפליא?
ובאמת כל המפרשים שואלים את אותה שאלה
ויש גם כמה תירוצים נוספים
אבל התירוץ הפופלרי והרווח הוא:
"לפי שיעקב אבינו היה בזמן קריאת שמע לכן התגבר על עצמו ולא הפסיק באמצע לבכות עם יוסף אהובו"

יסלחו לי כל המפרשים שהתירוץ הזה מספק אותם
אבל אני שאלה
הבן שלך הכי אהוב הכי חשוב הכי מחובר
שלא ראית כבר שנים
שחשבת אותו למת
שלא יכולת להפסיק לבכות ולהתאבל עליו
הולך להגיע אליך
אתה יודע שהוא בדרך
לא יכולת להגיד קריאת שמע 5 דקות קודם?
לא יכולת לסדר את זמני התפילה לחצי שעה קודם?
מה דחוף לך בדיוק עכשיו בזמן המפגש העצום הזה
לאמר קריאת שמע?
מה ענין קריאת שמע לרגעי שיא של מפגש אבא ובן?

שמע ישראל! כשנבין – נדע 🙂

אז כדי להבין את זה
אנחנו צריכים להבין מה המשמעות של קריאת שמע
מה מסמלות עבורינו המילים "שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד"
מה יש בהם שיעקב בחר דוקא את העיתוי הזה כדי לאמר את מילות הנצח הללו
זה לא היה אקראי שיצא לו לאמר את המילים הללו דוקא אז
זה היה מכוון
הוא חיכה לרגעי השיא הללו שכל האהבה שלו לבנו מתנקזת אלי פתח צר אלי פרץ סילון של אהבה וחיבור
וכמו קורבן העלה אותם לקודשא בריך הוא באמירתו "שמע ישראל"
ולכן חשוב שנכיר את המיוחדות של המילים הללו
שהן אותן מילים הנכתבות בפתח כל בית יהודי על המזוזה
אותן מילים שנרשמות בחרט קולמוס וקלף על התפילין
ואותן מילים שזוכה לאמר כל יהודי בחייו כל יום בבוקר ובערב
ובמותו טרם פטירתו
שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד

שמע ישראל

שמע ישראל
הכח של עם ישראל מתבסס על השמיעה
ולכן גם מכסים את העיניים באמירת שמע ישראל
כי הראיה לפעמים מבלבלת אותנו
אדם יראה לעיניים והשם יראה ללבב
כשאדם הראשון חוטא בחטא עץ הדעת הוא חוטא בחטא הראיה
כי טוב העץ למאכל ותאוה הוא לעיניים
והשם מאפס אותם ומסביר להם שהמהות שלנו לא יכולה ללכת שבי אחר כח הראיה
ויש משמעות ענקית לשמיעה
וַיִּקְרָא יְהוָה אֱלֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה.
וַיֹּאמֶר אֶת קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי בַּגָּן וָאִירָא כִּי עֵירֹם אָנֹכִי וָאֵחָבֵא.

כלומר הוא חטא בראיה
אבל מתבייש מקול השם שהוא שומע
כי לא ברעש השם אלא בקול דממה דקה
שמיעה שמביאה איתה את הרוח של הדברים
את ההבנה הדקה שהדברים המוחשים והנראים הם לא מה שבאמת
ויש משהו הרבה יותר עמוק ופנימי שמשפיע עלינו
כי במקום שנגמר השכל מתחילה האמונה
וזה בדיוק השמע ישראל שאנחנו אומרים

השם אלוקינו

השם אלוקינו
השם זוהי מידת רחמים
השם זה הנשיקות והחיבוקים והסוכריות שאנחנו זוכים להם מלמעלה
השם זה המשפחה המקסימה שסובבת אותנו
הבית היפה והגדול
המכשיר החשמלי שהזמנו והגיע אלינו מוקדם מהצפוי
הפנקייק שפונקנו בו שלשום
ומחמאה שקיבלנו היום מהבוס
אבל יש גם אלוקינו
השם אלוקינו
אלוקינו זוהי מידת דין
אלוקינו זה הכאב לב מהילד שצרח הבוקר בלי שליטה
זה הארנק שאבד לנו ברחוב והשפעת שריתקה אותנו למיטה שלושה ימים
אלוקינו גם יכול להיות גרוע מכך
תאונה, מחלה או כל בעיה אקוטית אחרת
אלוקינו זוהי מידת דין
והיא קשה
ולא קלה לעיכול

השם אחד

שמע ישראל השם אלוקינו
השם אחד!

השם אלוקינו
מידת הרחמים ומידת הדין
הם היינו הך
מגיעים הם ממקור אחד בלבד
מהשם אחד
ממידת הרחמים הכי רחמנית הכי אוהבת הכי מאוחדת
השם אחד
הוא זה שמאחד את השם ואת אלוקינו
והוא זה שמחבר אותנו לאהבה הכי אלוקית והכי רוצה בטובתנו

וזה
זה בדיוק מה שבחר יעקב אבינו לעשות
ברגעי המפגש העצומים הללו עם יוסף
זה לא היה מקרי כי היה צריך לאמר
זה היה בכוונה כי רצה לאמר
כי ההבנה הזאת של השם אלוקינו השם אחד, מילאה את כל רוחו ונשמתו
והוא הרגיש חובה לאמר את התפילה הזאת בכוונה הכי גדולה
ושם
הוא איחד איתו את כל האהבה העצומה שהיתה אצורה בליבו
את כל השמחה של המפגש
את כל הטוב של השם
יחד עם אלוקינו
עם  כל הזמנים של הקושי
עם כל הזמנים של הכאב של הצער ושל האובדן
ושלח  אותם לקודשא בריך הוא באהבה של בן מבין ואוהב ומקבל.

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים